مسجدی که منطقهای بدنام را تبدیل به کانون عشاقالحسین(ع) کرده است
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۱۵۴۱
رازلیقیها نام مسجد خود را «حضرت زینب (س) کبری» قرار دادند تا با مدد گرفتن از عقیله بنی هاشم(س) کاری کنند کارستان. چنانکه چند روز مانده به محرم حسینی آذریزبانهای این مسجد آستینهای همت را بالا زده و آماده میزبانی از سوگواران میشوند.
خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مساجد از دیرباز مرکز اصلی گردهمایی اقوام مختلف ایرانی در مناسبت ها بوده اند چنان که پیش از آنکه ساخت حسینیه ها در کشور رایج شود این مساجد بودند که در مناسبت های مذهبی به ویژه محرم حسینی همه را دور هم جمع می کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسجد در میان آذری زبان ها که تقید خاصی به رسومات مذهبی دارند نیز همیشه مرکز تجمعات مردمی مذهبی بوده است لذا در احیای کارکردهای آن و نیز ساخت مساجد حتی در جاهایی که انتظار آن نمی رود، پیشتاز و فعال بوده و هستند.
چنان که مردم روستای «رازلیق» واقع در شهر سراب استان آذربایجان شرقی بنا بر این سنت دیرینه و نانوشته، 40 سال پیش یعنی درست در ماه های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به ساخت مسجد در یکی از مناطق بدنام تهران کردند. منطقه ای که دیرزمانی به پاتوق قاچاقچیان مواد مخدر معروف بود. همین اقدام موجب شد به تدریج فضای فرهنگی این منطقه از شرق تهران به سمت معنویت و پاکی و دوستی برود به طوری که این روزها دیگر خبری از بدنامی گذشته در این منطقه نیست.
رازلیقی ها تصمیم گرفتند نام مسجد خود را «حضرت زینب (س) کبری» قرار دهند تا با مدد گرفتن از عقیله بنی هاشم(س) کاری کنند کارستان. از حدود 20 سال پیش و با تکمیل ساختمان این مسجد و گسترش فعالیت های آن، علاوه بر مردم این روستا، اهالی تعدادی دیگر از روستاها و بخش های شهرستان سراب نیز در مناسبت های مذهبی، این خانه خدا را مرکز فعالیت ها و محل تجمعات خود قرار می دهند.
همه ساله چند روز مانده به ماه محرم و اوج گفتن ایام سوگواری در شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) کار فضاسازی و سیاه پوشی مسجد حضرت زینب کبری (س) (واقع در تهران، منطقه حکیمیه، خیابان احسان، خیابان زمرد) آغاز می شود.
آذری زبان ها آستین های همت را بالا می زنند و برای خدمت و به عشق مولایشان، حسین علی (ع) دور هم جمع می شوند. مردمانی که سادگی در ظاهر و پوششان هویدا است و وقتی نام امام حسین (ع) و حضرت زینب کبری (س) و به ویژه حضرت ابوالفضل (ع) برده می شود، ناخودآگاه اشک از گوشه چشمانشان جاری می شود. داستان ارادت آنها به خاندان رسالت (ص) زبانزد است.
مراسم سوگواری در عزای سالار شهیدان(ع) همه ساله از شب اول محرم تا اربعین حسینی و پس از آن به مدت سه روز از 28 تا 30 صفر در سوگ رحلت پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مسجد حضرت زینب کبری (س) برگزار می شود.
اهالی این خانه خدا وقتی غربیه ای را در میان خود بیابند بیشترین احترام ها را برای او قائل هستند و با هر چه در چنته دارند، از وی پذیرای می کنند. این موضوع در ماه محرم بیش از هر زمانی مشاهده می شود. رازلیقی ها احترام به سوگواران حسینی را نوعی عرض ارادت به اهل بیت (ع) می دانند.
مسجد حضرت زینب کبری (س) مجهز به کانون فرهنگی به نام حضرت زینب کبری(س) نیز است. اهالی مهربان روستای رازلیق تصمیم گرفتند برای سامان دهی به فعالیت های فرهنگی هنری این مسجد این کانون را راه اندازی کردند.
مراسم تعزیه خوانی در این مسجد، زبانزد اهالی منطقه حکیمیه است، طوری که هر کس هر جا باشد از شب هفتم محرم خود را به مسجد حضرت زینب کبری (س) می رساند. این مراسم در حیاط وسیع این خانه خدا با جذابیت های فراوان برگزار می شود و مخاطبان با تک تک صحنه های تعزیه خوانی که به زبان آذری اجرا می شود، همراهی و سوگواری می کنند گویی واقعه روز عاشورا در برابر دیدگانشان مجسم می شود.
جالب آنکه این مسجد در کنار این فعالیت های آموزنده در حوزه ارادت به اهل بیت پیامبر اسلام (ع) در طول هفته نیز برنامه های متنوعی برگزار می کنند که مشروح آن عبارت است از:
شنبه ها: کرسی تلاوت مجلسی قرآن.
یکشنبه ها: بیان احکام شرعی.
دوشنبه ها: تفسیر یک آیه از قرآن و قرائت زیارت امین الله.
سهشنبه ها: تفسیر یک آیه از قرآن و قرائت دعای توسل.
چهارشنبه ها: تفسیر قرآن.
پنجشنبه ها: تفسیر یک آیه از قرآن و قرائت دعای کمیل.
جمعه ها: قرائت زیارت آل یاسین و سخنرانی پیرامون حضرت مهدی (عج) و شاخص های فرهنگ انتظار.
همانطور که روشن است اهالی مسجد حضرت زینب کبری (س) تلاش دارند قرآن را جزو فعالیت های اصلی این خانه خدا قرار دهند. ضمن اینکه کوشیده اند از ظرفیت های درونی برای اجرای برنامه های مختلف به ویژه در ماه های محرم، صفر و رمضان استفاده کنند.
پایان پیام/397
منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد بیرجند مجلس خراسان جنوبي روزنامه شهر سراب مسجد حضرت زینب س عزاداری های محرم محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۳۳ پایاننامه مرتبط با کنگره اندیشههای قرآنی آیت الله خامنهای در حال تدوین است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنهای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر میگفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنهای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.
وی گفت: حضرت آیت الله خامنهای را میتوان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.
دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنهای گفت: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر آیت الله خامنهای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفتهای یکبار به قم آمده و تفسیر میگفتند همچنین رهبر انقلاب سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سورههای حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را میگفتند و سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان میگفته است.
وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنهای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند که «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و ... خیلی چیز مهمی است. ما واقعا در این زمینهها کم کاریم».
دبیر کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانستهاند، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم میدانند که در مبانی و اهداف تاثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تاکید دارند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاهها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه میشود.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکردهای کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت کردند و ۱۶ کارگروه علمی در راستای برگزاری این کنگره هم شکل گرفته است.
وی معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامهها و سایتها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این کنگره دانست و اظهار داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.
دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسیهای ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲ هزار و ۵۰۰ چکیده و حدود هزار و ۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهرهای متعدد ایران برگزار شود، لذا در داخل کشور شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انتخاب و در خارج از کشور نیز در کشورهای لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کردند.